uden at sammenblande personerne |
eller adskille det guddommelige væsen. |
Og dog er der ikke tre evige, |
men én evig, |
ligesom der ikke er tre uskabte, |
eller tre umålelige, |
men én uskabt og én umålelig. |
og dog er der ikke tre almægtige, |
men én almægtig. |
og dog er der ikke tre guder, |
men én Gud. |
og dog er der ikke tre Herrer, |
men én Herre. |
således forhindrer den fælles tro os i at tale |
om tre Guder eller tre Herrer. |
Han er Gud af Faderens væsen, |
født før verden blev til, |
og menneske af sin mors væsen, |
født ind i verden. |
Han er fuldkommen Gud, |
fuldkomment menneske, |
med en fornuftig sjæl og et menneskeligt legeme. |
Han er Faderen lig efter sin guddommelige natur, |
mindre end Faderen efter sin menneskelige natur. |
ikke ved at den guddommelige natur |
er blevet forvandlet til menneskelig natur, |
men ved at den guddommelige natur |
har antaget sig den menneskelige natur. |
ikke ved sammenblanding af de to naturer, |
men ved at han er én eneste person. |
er steget ned til Helvede, |
opstået fra de døde på tredje dag, |
opfaret til Himlen, |
hvor han har taget plads ved Faderens højre hånd, |
og hvorfra han skal komme |
for at dømme levende og døde. |
De, der har gjort godt, skal gå ind til det evige liv, |
men de, der har gjort ondt, til den evige ild. |