_____________ |
Indledning |
"Hvis nogen ville male et præcist billede af Gud, måtte det være et billede af lutter kærlighed, som var den guddommelige natur intet andet end en åben ild og lidenskabelig kærlighed, der opfyldte himmelen og jorden." | ||
Forskel mellem reformerte og lutheranere i synet på Guds frelsesvilje |
Augustin |
Luther |
Den reformerte kirkes dobbelte forudbestemmelse |
Samtalerne mellem de reformerte og lutheranerne |
Er nådevalget universelt eller begrænset til enkelte personer? |
Melanchthons forståelsesnøgle |
Valgets mulighed |
Den bundne vilje |
Tidsaspektet i det evige nådevalg |
Lutheranerne i Nordamerika i nyere tid |
Nådevalget bestemmes ud fra vort forhold til Kristus |
Den mildere calvinisme |
Nådevalget hos de nordiske teologer |
Guds frelsesvilje |
1 MOS. 15,6: "ABRAHAM TROEDE HERREN, OG DET BLEV REGNET HAM TIL RETFÆRDIGHED". |
Kristus - løftets indhold |
Løftet er før loven |
Frelsen modtages ved at høre Guds tilsagn |
Retfærdiggørelse ved guddommelig tænkning og tilregning |
De gode gerningers plads og betydning |
Vildledende trosopfattelse |
Troens væsen og gerningernes opgave |
Ingen frelse ved loven |
Troen frembringer de sande gode gerninger |
Løftet står fast |
1 Mosebog 26,9 |
Religiøs ligegyldighed |
Skæbnetro |
Om Den Trælbundne Vilje |
Syndig nysgerrighed |
Fuld overensstemmelse mellem den skjulte og den åbenbarede Gud |
Hjælp i tvivlen |
Kristus - Guds sande åbenbaring |
Forudbestemmelsen åbenbares gennem nådemidlerne |
Farlige spekulationer |
Vort våben |
Gud er sanddru |
Den rette forståelse af talen om den skjulte Gud |
Joh 14,10: Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. |
Filip irettesættes |
Ingen adskillelse mellem Sønnen og Faderen |
Gud handler gennem ord og sakramenter |
Nådemidlerne er Guds klædning |
Guds majestæt er uudforskelig |
Kendetegnet på falsk åndelighed |
Nådemidlerne viser os Guds sindelag |
En alvorlig formaning |
Korsteologi |
Luk.2,30 -31: Mine øjne har set din frelse, som du har beredt for alle folkeslag |
Da løftet er universelt og der ikke er modstridende viljer i Gud, så må det nødvendigvis være i mennesket at den udslagsgivende grund findes til, hvorfor Saul forkastes og David antages, dvs. at det nødvendigvis i nogen måde skyldes forskellige handlemåder af de to. | ||
Om årsagen til forskellen i udvælgelsen svarede Luther: Årsagen til at Gud udvælger én og ikke en anden, skal man søge i mennesket, ikke i Guds vilje. For Guds løfter er universelle. Han vil, at alle mennesker skal frelses. Derfor er skylden ikke vor Herre Guds, som giver løfterne, men deres, som ikke vil tro. | ||
Den naturlige åbenbaring |
Guds enhed |
Guds trehed |
Inkarnationens og korsets dårskab |
Den guddommelige åbenbaring |
Om forudbestemmelsen |
Tre slags tilhørere |
De, der farer forbi Guds ord |
Gud er både skaber og opretholder |